A h√°gai per √≠t√©letrŇĎl folytatott magyar-szlov√°k t√°rgyal√°sok √∂sszegz√©se

A h√°gai Nemzetk√∂zi B√≠r√≥s√°g 1997. szeptember 25-√©n hozta meg d√∂nt√©s√©t a BŇĎs-Nagymarosi Terv √ľgy√©ben. A Horn korm√°nyzat ki szerette volna haszn√°lni a v√°laszt√°sokig h√°tra l√©vŇĎ n√©h√°ny h√≥napot az √≠t√©let v√©grehajt√°s√°r√≥l sz√≥l√≥ meg√°llapod√°s megk√∂t√©s√©re. Nemcs√≥k J√°nos, miut√°n korm√°nya nev√©ben beleegyezett a Dunakanyarban √©p√≠tendŇĎ m√°sodik v√≠zl√©pcsŇĎbe √©s lemondott a Duna eredeti medr√©be juttatand√≥ b√°rmilyen tov√°bbi v√≠zmennyis√©grŇĎl, k√∂nnyŇĪszerrel meg tudott √°llapodni szlov√°k koll√©g√°j√°val.

A Nemcs√≥k-Baco-f√©le meg√°llapod√°s-tervezetet 1998. febru√°r 28-√°n ad referendum (a k√©sŇĎbbi megerŇĎs√≠t√©s fenntart√°s√°val) al√°√≠rt√°k, √©s ennek h√≠re azonnal hatalmas felh√°borod√°st keltett a magyar k√∂zv√©lem√©nyben, amely a k√∂rnyezetv√©delmi megfontol√°sokon t√ļl az ancien r√©gime jelk√©pes rehabilit√°ci√≥j√°t is l√°tta benne. A tiltakoz√°sok hat√°s√°ra a meg√°llapod√°s-tervezet megerŇĎs√≠t√©s√©rŇĎl a d√∂nt√©st Horn√©k a v√°laszt√°sok ut√°nra halasztott√°k. A sz√©gyenletes meg√°llapod√°s-tervezet felt√©tlen√ľl hozz√°j√°rult a Fidesz v√°laszt√°si gyŇĎzelm√©hez.

A Magyarorsz√°g sz√°m√°ra rendk√≠v√ľl kedvezŇĎtlen meg√°llapod√°s-tervezet mellett a Horn korm√°ny azzal is rontotta haz√°nk helyzet√©t, hogy a Nemzetk√∂zi B√≠r√≥s√°g √≠t√©let kihirdet√©s√©t k√∂vetŇĎen lej√°r√≥, Magyarorsz√°g √°ltal ideiglenesnek tekintett v√≠zmegoszt√°si rendet az √≠t√©let v√©grehajt√°s√°r√≥l sz√≥l√≥ t√°rgyal√°sok v√©g√©ig meghosszabb√≠totta. Tette ezt annak ellen√©re, hogy a Nemzetk√∂zi B√≠r√≥s√°g √≠t√©let√©nek Magyarorsz√°g r√©sz√©re legkedvezŇĎbb pontja √©ppen az volt, hogy hat√°rozottan l√©nyegesen t√∂bb v√≠z bocs√°t√°s√°t k√≠v√°nta meg a Duna eredeti medr√©be.

A v√°laszt√°sokat k√∂vetŇĎen az Orb√°n Viktor vezette korm√°ny deklar√°lta, hogy elutas√≠tja a meg√°llapod√°s-tervezetet, √©s a kinevezett korm√°nybiztos, Sz√©kely L√°szl√≥ ennek szellem√©ben k√≠v√°nt volna t√°rgyalni szlov√°k partnereivel. Az akkor Szlov√°ki√°ban hatalmon l√©vŇĎ Meciar-korm√°ny azonban ezt nem volt hajland√≥ tudom√°sul venni, √©s 1998. szeptember 3-√°n keresettel fordult a h√°gai Nemzetk√∂zi B√≠r√≥s√°ghoz. Szlov√°kia a keresetlev√©lben k√©rte, hogy a B√≠r√≥s√°g √°llap√≠tsa meg Magyarorsz√°g felelŇĎss√©g√©t az √≠t√©let v√©grehajt√°s√°r√≥l sz√≥l√≥ t√°rgyal√°sok megfenekl√©s√©√©rt, tov√°bb√°, hogy tŇĪzz√∂n ki hat√°ridŇĎt a feleknek a kor√°bbi √≠t√©let v√©grehajt√°s√°r√≥l val√≥ meg√°llapod√°sra. A hat√°ridŇĎ eredm√©nytelen elm√ļl√°sa eset√©n Szlov√°kia szerint a B√≠r√≥s√°gnak az 1977-es v√≠zl√©pcsŇĎ-szerzŇĎd√©s rendelkez√©seinek marad√©ktalan megval√≥s√≠t√°s√°t (azaz a visegr√°d-nagymarosi g√°t fel√©p√≠t√©s√©t) kellene elrendelnie.

1998 okt√≥ber√©ben v√°laszt√°sokat tartottak Szlov√°ki√°ban, amelynek k√∂vetkezt√©ben megbukott a Meciar-kabinet √©s Mikulas Dzurinda alak√≠thatott korm√°nyt. B√°r Szlov√°ki√°nak a h√°gai Nemzetk√∂zi B√≠r√≥s√°gra beadott kereset√©t a Dzurinda korm√°ny sem vonta vissza, megegyez√©s sz√ľletett, hogy a magyar korm√°ny √°ll√°spontj√°nak (Written Statement) beny√ļjt√°s√°t k√∂vetŇĎen az elj√°r√°st a felek felf√ľggesztik. Ez az elj√°r√°s teh√°t imm√°r tizenk√©t esztendeje f√ľggŇĎben van, √©s a magyar f√©l √©rdemi ellenk√©relmeinek elŇĎterjeszt√©s√©vel b√°rmikor √ļjra ind√≠thatja.

A Sz√©kely L√°szl√≥ vezette k√ľld√∂tts√©g elŇĎsz√∂r 1998 december√©ben tal√°lkozott a szlov√°k deleg√°ci√≥val. T√∂bb eredm√©nytelen t√°rgyal√°si fordul√≥t k√∂vetŇĎen 1999 m√°jus√°ban √°tt√∂r√©st jelentett, hogy a k√©t f√©l meg√°llapodott, a magyar f√©l terjeszt elŇĎ r√©szletes rendez√©si tervet, amelyet azut√°n a felek k√∂z√∂sen megvitatnak. A dunai korm√°nybiztos 1999 v√©g√©n terjesztette elŇĎ a magyar f√©l rendez√©si javaslat√°t, amelyre a szlov√°kok 2000 december√©ben adtak r√©szletes v√°laszt. Ebben a szlov√°k f√©l √≠r√°sban is elismerte, hogy jogi eszk√∂z√∂kkel sem k√©nyszer√≠theti Magyarorsz√°got a Nagymarosi V√≠zl√©pcsŇĎ fel√©p√≠t√©s√©re, √©s k√©sznek mutatkozott megvizsg√°lni, hogy a Duna eredeti medr√©be t√∂bb vizet bocs√°sson. A magyar f√©l 2001 √°prilis√°ban r√©szletes meg√°llapod√°s-tervezetet is √°tadott Szlov√°ki√°nak a bŇĎs-nagymarosi √≠t√©let v√©grehajt√°s√°ra.

A szlov√°k f√©l 2001 j√ļnius√°ban beleegyezett, hogy a felek k√©t munkacsoportot √°ll√≠tsanak fel: v√≠zgazd√°lkod√°si munkacsoportot a k√©t f√©l √°ltal k√∂lcs√∂n√∂sen √°tadott komplex rendez√©si javaslatok tanulm√°nyoz√°s√°ra, a jogi munkacsoportot pedig az √≠t√©letbŇĎl fakad√≥ jogi k√∂vetkeztet√©sek levon√°s√°ra √©s a magyar √°ltal elŇĎterjesztett szerzŇĎd√©stervezet megvitat√°s√°ra. A megbesz√©l√©sek ezen szakasz√°ban a szlov√°k f√©l is t√∂bb√©-kev√©sb√© j√≥hiszemŇĪ t√°rgyal√°sokat folytatott, ugyanakkor a r√©sztvevŇĎk sz√°m√°ra teljesen vil√°gosan l√°tszott az a szlov√°k rem√©nyked√©s, hogy ha siker√ľl a t√°rgyal√°sok folytat√°s√°t min√©l alacsonyabb szintre szor√≠tani, a "politik√°t" h√°tt√©rbe szor√≠tva majd a mŇĪszaki szak√©rtŇĎk megegyeznek egym√°s k√∂zt - rem√©nyeik szerint a szlov√°k f√©l √°ll√°spontj√°hoz k√∂zeli v√©geredm√©nnyel.

Az 1998-as v√°laszt√°si kamp√°nyban a Dunai Korm√°nybiztos √©s irod√°ja j√≥l dokument√°lta Medgyesy P√©ternek a Gr√≥sz korm√°ny minisztereln√∂k-helyettesek√©nt a Duna-√ľgyben bet√∂lt√∂tt dicstelen szerep√©t, ez√©rt a v√°laszt√°sokat k√∂vetŇĎen a szervezeti egys√©g r√∂videsen teljesen felsz√°mol√°sra ker√ľlt. A Medgyesy korm√°ny hivatalba l√©p√©s√©t k√∂vetŇĎen, 2002-ben, a t√°rgyal√°sok menete semmivel sem igazolhat√≥ szomor√ļ fordulatot vett. A Medgyesy korm√°ny hossz√ļ idŇĎn kereszt√ľl elmulasztott felelŇĎs politikai vezetŇĎt kinevezni a Duna-√ľgy k√©pviselet√©re, ez√©rt a t√°rgyal√°sok √©rtelmetlen√ľl, Magyarorsz√°gnak felr√≥hat√≥ m√≥don k√©t esztendŇĎre megszakadtak, √©s csak 2004 tavasz√°n folytat√≥dtak √ļjra.

A t√°rgyal√°sok 2004. √°prilisi fordul√≥j√°t a szlov√°k f√©l felhaszn√°lta arra, hogy √°tadja az al√°bbi balj√≥s c√≠mŇĪ dokumentumot: "A szlov√°k korm√°nyk√ľld√∂tts√©g √°ll√°sfoglal√°sa arr√≥l, hogyan lehets√©ges az 1977-es szerzŇĎd√©s c√©ljait teljes√≠teni a h√°gai Nemzetk√∂zi B√≠r√≥s√°g √≠t√©lete alapj√°n". A dokumentumr√≥l azt √°ll√≠tott√°k, hogy m√°r 2002 okt√≥ber√©re elk√©sz√ľlt, azonban a magyar f√©l idŇĎh√ļz√≥ magatart√°sa miatt nem volt m√≥d azt elŇĎbb √°tadni. Az √°tadott √°ll√°sfoglal√°s gy√∂keres szak√≠t√°st jelentett a szlov√°k f√©lnek a Nemzetk√∂zi B√≠r√≥s√°g elŇĎtt √©s az √≠t√©let v√©grehajt√°s√°r√≥l sz√≥l√≥ t√°rgyal√°sok sor√°n addig k√©pviselt √°ll√°spontj√°val. Az √≠t√©letet a szlov√°kok ettŇĎl kezdve egyetlen pontban k√≠v√°nt√°k figyelembe venni, amely szerint az 1977-es szerzŇĎd√©s hat√°lyban van. √Āll√°sfoglal√°sukban a szlov√°k f√©l a visegr√°d-nagymarosi l√©tes√≠tm√©ny fel√©p√≠t√©s√©t k√∂vetelte √©s egyetlen nyitott k√©rd√©sk√©nt a cs√ļcsraj√°rat√°s m√©rt√©k√©nek a meghat√°roz√°s√°t jel√∂lte meg. Az √ļj szlov√°k √°ll√°spont nemcsak a szerzŇĎd√©sben lefektetettek, de a K√∂z√∂s Egyezm√©nyes Tervbe foglalt valamennyi mŇĪszaki param√©ter marad√©ktalan megval√≥s√≠t√°s√°t v√°rta el a magyar f√©ltŇĎl.

A szlov√°k f√©l maxim√°lisan kihaszn√°lta a Medgyesy-korm√°ny tehetetlens√©g√©bŇĎl fakad√≥ helyzeti elŇĎny√©t. Olyan anyagot adott √°t a magyar deleg√°ci√≥nak, amelyet a leghat√°rozottabban vissza kellett volna utas√≠tani, de a magyar illet√©keseknek k√©t √©v idŇĎh√ļz√°s ut√°n erre nem volt b√°tors√°ga. A magyar f√©l a v√°laszul adott szakmai anyagban ugyan c√°folja a szlov√°k jogi √©rveket, de meg sem k√≠s√©relte Szlov√°ki√°t szembes√≠teni a Nemzetk√∂zi B√≠r√≥s√°gon √©s az √≠t√©letrŇĎl sz√≥l√≥ t√°rgyal√°sok kor√°bbi szakaszaiban kifejtett nyilatkozataival, amellyel pedig a szlov√°k deleg√°ci√≥ rosszhiszemŇĪs√©ge k√∂nnyed√©n bizony√≠that√≥ lett volna.

A szlov√°k √©s a magyar f√©l ezt k√∂vetŇĎen tov√°bbi egy esztendŇĎt t√∂lt√∂tt azzal, hogy meg√°llapodjon arr√≥l, hogy a jogi √©s a v√≠zgazd√°lkod√°si munkacsoportoknak milyen k√©rd√©seket kell megvizsg√°lnia. Mi sem jellemzi jobban a t√°rgyal√°sok sz√≠nvonal√°t, minthogy a szak√©rtŇĎi munkacsoportok fel√°ll√≠t√°sa ut√°n n√©gy esztendŇĎnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a felek meg√°llapodjanak a munkacsoportok mand√°tum√°r√≥l 2005. m√°rcius√°ban. Igaz, a munkacsoportoknak alig egy esztendŇĎ alatt siker√ľlt elv√©gezni√ľk a feladatukat: tiszt√°zt√°k, hogy l√©nyeg√©ben egyetlen k√∂z√∂sen feltett k√©rd√©sre sem tudnak k√∂lcs√∂n√∂sen elfogadhat√≥ v√°laszt adni.

A szak√©rtŇĎi munkacsoportok 2006 m√°rcius√°ban fejezt√©k be eredm√©nytelen t√°rgyal√°ssorozatukat, ezt k√∂vetŇĎen n√©mi tan√°cstalans√°g ut√°n a korm√°nyk√ľld√∂tts√©gek okt√≥berben tal√°lkoztak, √©s meg√°llap√≠tott√°k, hogy a t√°rgyal√°sokat ezen a szinten kell folytatni, mert a munkacsoportok "kimer√≠tett√©k a lehetŇĎs√©geiket". K√©t h√≥nappal k√©sŇĎbb Szlov√°kia saj√°t szerzŇĎd√©stervezettel √°llt elŇĎ, amelyben ideiglenesen lemondott volna az als√≥ erŇĎmŇĪ fel√©p√≠t√©s√©rŇĎl, a bŇĎsn√©l termelt energia kiz√°r√≥lagos szlov√°k hasznos√≠t√°sa √©s a v√≠zmegoszt√°si status quo fenntart√°sa mellett. A magyar deleg√°ci√≥ 2007 m√°rcius√°ban v√°laszolt egy √ļjabb meg√°llapod√°s-tervezettel, azonban a felek n√©zeteinek szakad√©kszerŇĪ t√°vols√°ga miatt a tov√°bbi egyeztet√©sek az √≠t√©let v√©grehajt√°s√°r√≥l sz√≥l√≥ egyezm√©ny kidolgoz√°s√°r√≥l elakadtak.

Mindk√©t f√©l sz√°m√°ra egy√©rtelmŇĪv√© v√°lhatott 2007 derek√°ra, hogy a tov√°bbi k√©toldal√ļ t√°rgyal√°sokt√≥l semmif√©le eredm√©ny nem v√°rhat√≥. 2007 november√©ben a t√°rgyal√≥deleg√°ci√≥k m√©gis megegyeztek, hogy nemzetk√∂zi r√©szv√©tellel k√∂z√∂s k√∂rnyezetv√©delmi hat√°svizsg√°latot folytatnak le valamennyi, az √≠t√©let v√©grehajt√°sa c√©lj√°b√≥l a felek √°ltal elŇĎterjesztett megold√°si javaslatr√≥l. A k√∂z√∂s meg√°llapod√°s szerint a hat√°svizsg√°latot lez√°r√≥ jelent√©st csak konszenzussal lehet elfogadni, ennek hi√°ny√°ban az elj√°r√°st 2009. december 22-√©n befejezettnek kell tekinteni.
A h√°gai nemzetk√∂zi b√≠r√≥s√°g is pr√≥b√°lt nyom√°st gyakorolni a t√°rgyal√≥ felekre: 2009 janu√°rban felsz√≥l√≠totta a k√©t felet: sz√ľlessen v√©gre m√°r valamilyen meg√°llapod√°s az 1997-es b√≠r√≥s√°gi √≠t√©let v√©grehajt√°s√°val kapcsolatban, hisz a bŇĎs-nagymarosi v√≠zl√©pcsŇĎrendszerrel kapcsolatos per jelenleg a legr√©gibb akt√≠v per H√°g√°ban. Ennek ellen√©re a szlov√°k t√°rgyal√≥ f√©l m√°r 2009 ŇĎsz√©n egy√©rtelmŇĪv√© tette, hogy t√°mogat√°s hi√°ny√°ban nem dolgoznak a saj√°t anyagaikon. A 2009. december 15-i k√©toldal√ļ t√°rgyal√°s ut√°n a magyar szakt√°rca k√©pviselŇĎje szerint a t√°rgyal√°sok kudarcba fulladtak. 2009. december 22-ig sem a magyar, sem a szlov√°k f√©l nem terjesztette be a k√∂rnyezeti strat√©giai vizsg√°lati anyagaikat, a hat√°svizsg√°lat eredm√©ny n√©lk√ľl z√°rult, azaz az eredeti meg√°llapod√°s szerint a k√∂z√∂s strat√©giai k√∂rnyezeti vizsg√°lati elj√°r√°s megszŇĪnt. Ennek ellen√©re a k√©t orsz√°g k√©pviselŇĎi 2010. janu√°r 28-√°n Pozsonyban al√°√≠rtak egy k√∂z√∂s nyilatkozatot, miszerint Magyarorsz√°g √©s Szlov√°kia jelenleg idŇĎ elŇĎttinek tartja, hogy a bŇĎs-nagymarosi v√≠zl√©pcsŇĎrendszer √ľgy√©ben b√°rmilyen l√©p√©st tegyen a h√°gai Nemzetk√∂zi B√≠r√≥s√°gon.
√öjabb v√°ratlan fordulatot jelentett, hogy 2010. m√°rcius 5-√©n egy orsz√°gos napilap szerint a szakminiszt√©rium a sz√ľks√©ges t√°rsadalmi egyeztet√©s √©s a magyar k√∂zv√©lem√©ny elŇĎzetes t√°j√©koztat√°sa n√©lk√ľl olyan v√≠zp√≥tl√°si javaslattal fordult Szlov√°ki√°hoz, amely a Szigetk√∂z probl√©m√°j√°t nem a Dun√°ba juttatott v√≠zmennyis√©g n√∂vel√©s√©vel, hanem "mobil"-nak nevezett fen√©kg√°takkal oldan√° meg. Azt a szakminiszt√©rium ut√≥lagos k√∂zlem√©ny√©bŇĎl lehetett megtudni, hogy a napilap √°ltal eml√≠tett 8 g√°tas megold√°s mellett √∂t m√°sikat is √°tadtak a szlov√°k f√©lnek, valamint, hogy a m√°r lej√°rt hat√°ridŇĎt k√∂z√∂s megegyez√©ssel meghosszabb√≠tott√°k, √©s a magyar f√©l 2010. √°prilis 30-ig v√°rja, hogy a v√≠zp√≥tl√°sr√≥l √©s k√∂rnyezet-rehabilit√°ci√≥r√≥l beny√ļjtott hatpontos javaslat√°hoz Szlov√°kia elk√©sz√≠tse a saj√°t javaslatait. A t√©nyek ismeret√©ben ez a hat√°ridŇĎ meghosszabb√≠t√°s Magyarorsz√°g k√ľlpolitikai presztizs√©t cs√∂kkentŇĎ √ļjabb elvtelen kompromisszumk√©nt √©rt√©kelhetŇĎ, hisz a v√≠zerŇĎmŇĪ szlov√°k korm√°nybiztosa v√°laszk√©nt bejelentette, hogy csak 2010 v√©g√©re v√°rhat√≥ a szlov√°k f√©l dokumentum√°nak kidolgoz√°sa.

Amellett, hogy a magyar szakt√°rca d√∂bbenetes m√≥don az orsz√°g legnagyobb iv√≥v√≠zb√°zis√°ra tervezett 8 g√°t √©p√≠t√©s√©t elfogadhat√≥nak tartja, tov√°bbi aggodalomra ad okot az eset ut√°n megjelent, szakmai szempontb√≥l √©rthetetlen √©s egy√©rtelmŇĪen megt√©vesztŇĎ nyilatkozatai. B√°r k√∂zlem√©ny√ľkben hangs√ļlyozt√°k, hogy a miniszt√©rium c√©lja az, hogy a Duna v√≠z√©nek a fele hozz√°nk ker√ľlj√∂n, ugyanakkor a szak√°llamtitk√°r szerint Magyarorsz√°gnak a hat javaslat b√°rmelyike elfogadhat√≥, mivel √°ll√≠t√°sa szerint mind alkalmas arra, hogy rendezz√©k a v√≠zp√≥tl√°st. A t√©nyek ismeret√©ben viszont, a botr√°nyt kiv√°lt√≥, a szigetk√∂zi Duna-szakasz 40 km-es hossz√°nak 8 g√°ttal megduzzaszt√≥ terve egy√©rtelmŇĪen nem ig√©nyli a fele vizet, √©s teljesen a szlov√°k f√©l ig√©nyeinek megfelelŇĎ mŇĪszaki v√°ltozat, hisz a szlov√°k f√©l t√∂bb alkalommal egy√©rtelmŇĪv√© tette: a k√∂rnyezeti felt√©telek javul√°s√°t nem a v√≠zmennyis√©g n√∂vel√©s√©ben, hanem a Duna-meder v√≠zszintj√©nek fen√©kk√ľsz√∂b√∂s felduzzaszt√°s√°ban l√°tja! Nem tekinthetŇĎ v√©letlennek, hogy kor√°bban a volt szlov√°k k√∂rnyezetv√©delmi miniszter is t√°mogat√≥lag al√°√≠rta a Duna duzzaszt√°sos terv√©t beterjesztŇĎ √©rdekcsoport k√∂vetel√©s√©t. Aggaszt√≥, hogy szakminiszt√©rium k√∂zlem√©nye egy√©rtelmŇĪv√© teszi, hogy a miniszt√©rium c√©lja a k√∂d√∂s√≠t√©s volt, hisz a k√∂zlem√©ny√©ben √©rtelmezhetetlen √©s val√≥tlan dolgokat √≠r a vitatott terv r√∂vid ismertet√©s√©ben: "A munkaanyag egy harmadik v√°ltozata szerint - amelyet a Szigetk√∂zi Term√©szetv√©delmi Egyes√ľlet javasol - a fŇĎmeder v√≠zszintj√©nek megemel√©s√©re √°tmenetileg mobil fen√©kg√°takat helyezn√©nek el, √≠gy a v√≠zszintek kiegyenl√≠tŇĎd√©se ut√°n elbonthat√≥ak lenn√©nek a Dun√°t elterelŇĎ mŇĪt√°rgyak, √©s a felduzzasztott Duna √≠gy mag√°t√≥l folyna √°t a Szigetk√∂z azon r√©szeibe, ahol kor√°bban term√©szetes √ļton folyt." A k√∂zlem√©nyben a lobbi√©rdekek ny√≠lt √©s kendŇĎzetlen √©rv√©nyes√ľl√©se l√°tszik, hogy √ļgymond j√≥ kommunik√°l√°ssal pr√≥b√°lj√°k meg a k√∂zv√©lem√©ny fel√© eladni ezt a Magyarorsz√°g sz√°m√°ra elfogadhatatlan tervet, hisz a az id√©zett javaslat massz√≠v fen√©kg√°takat √©s betontalapzatos fix √°rv√≠zlevezetŇĎ kapukat, haj√≥zsilipet tartalmaz, azaz mobilnak nem mobil, a g√°takat nem √°tmenetileg helyezn√©k el, √©s a Dun√°t elterelŇĎ dunacs√ļnyi mŇĪt√°rgyak term√©szetesen nem lenn√©nek elbonthat√≥k a v√≠zszintek √°ll√≠t√≥lagos kiegyenl√≠tŇĎd√©se ut√°n! Ugyancsak t√∂bb mint vitathat√≥ az az √°ll√≠t√°s is, hogy a szlov√°k f√©lnek "f√ľggetlen szak√©rtŇĎk √°ltal k√©sz√≠tett tanulm√°ny"-t adtak √°t, hisz a sz√°mos v√≠z√ľgyes szak√©rtŇĎ k√∂zt ott tal√°lhat√≥ az Eduvizig igazgat√≥ja is, akinek szakmai vezet√©s√©vel kor√°bban be√©p√≠tett√©k a fenti a tervet a Szigetk√∂zi V√≠zgazd√°lkod√°si Tervezetbe mint egyed√ľli elfogadhat√≥ megold√°st.

L√°that√≥, a jelenlegi status quo fenntart√°sa Szlov√°ki√°nak, √©s csak Szlov√°ki√°nak lehet az √©rdeke, √©s idŇĎh√ļz√≥ taktik√°juk ellen a magyar f√©l √©rdemileg nem l√©pett fel. Emiatt c√©lszerŇĪbb lenne mielŇĎbb harmadik felet, feltehetŇĎleg b√≠r√≥i f√≥rumot bevonni a rendez√©sbe, annak √©rdek√©ben, hogy a k√∂vetkezŇĎ ciklus m√°sodik fel√©ben megindulhasson a szigetk√∂zi Duna-szakasz √©s a mell√©k√°gak fokozott rehabilit√°ci√≥ja.


A h√°gai Nemzetk√∂zi B√≠r√≥s√°g elŇĎtti √ļjabb elj√°r√°sr√≥l

M√°r az √≠t√©let megsz√ľlet√©s√©t k√∂vetŇĎ √©vekben felmer√ľlt, hogy Magyarorsz√°gnak √©rdeke lenne, hogy a Nemzetk√∂zi B√≠r√≥s√°g √©rtelmez√©s√©t k√©rj√ľk az √≠t√©let egyes rendelkez√©seit illetŇĎen. A Nemzetk√∂zi B√≠r√≥s√°got k√∂zelrŇĎl ismerŇĎk azonban ekkor √ļgy v√©lt√©k, hogy a b√≠r√°k nehezen alak√≠tottak ki t√∂bbs√©gi √°ll√°spontot ebben a bonyolult √ľgyben, √©s a hom√°lyos pontok tiszt√°z√°sa nem v√°rhat√≥. A B√≠r√≥s√°got azonban ma m√°r meglehetŇĎsen zavarja, hogy a Meci√°r-korm√°ny √°ltal 1998-ban beny√ļjtott kereset felf√ľggeszt√©se k√∂vetkezt√©ben a magyar-szlov√°k √ľgy a B√≠r√≥s√°g elŇĎtt m√©g mindig nem √©rt v√©get. √Čppen ez√©rt a B√≠r√≥s√°g 2009-ben hivatalosan is megk√©rdezte Magyarorsz√°got √©s Szlov√°ki√°t, mi az akad√°lya, hogy az √ľgyben m√©g mindig nem jutottak megegyez√©sre, √©s mi a sz√°nd√©kuk a f√ľggŇĎben l√©vŇĎ elj√°r√°ssal.

Mit v√°rhatunk a Nemzetk√∂zi B√≠r√≥s√°gt√≥l? LehetŇĎs√©g√ľnk lenne arra, hogy a tizenk√©t √©ve f√ľggŇĎben l√©vŇĎ elj√°r√°st aktiv√°ljuk √ļjra, vagy √ļjabb jog√©rtelmez√©si elj√°r√°st kezdem√©nyezz√ľnk. Az elj√°r√°s keretei k√∂z√∂tt lehetŇĎs√©g√ľnk ny√≠lna, hogy feltegy√ľk a k√©rd√©st a B√≠r√≥s√°gnak, hogy elvi √°ramr√©szesed√©s√ľnk terh√©re jogunk van-e arra, hogy a Duna mindenkori v√≠zhozam√°nak fel√©t az eredeti medr√©be √≥hajtsuk visszaterelni? V√°laszt kaphatunk a B√≠r√≥s√°gt√≥l arra, hogy van-e Magyarorsz√°gnak b√°rmilyen beruh√°z√°s l√©trehoz√°s√°ra k√∂telezetts√©ge az √≠t√©let f√©ny√©ben.

MielŇĎtt az √≠t√©let 1997 szeptember√©ben megsz√ľletett volna, a h√°gai szlov√°k diplomat√°k bizalmasan arr√≥l t√°j√©koztatt√°k a B√≠r√≥s√°g egyes tagjait, hogy elŇĎrehaladott titkos t√°rgyal√°sok folynak (ezeket magyar r√©szrŇĎl Horn Gyula megb√≠z√°s√°b√≥l G√∂b√∂ly√∂s G√°bor vezette) √©s a k√∂rvonalaz√≥d√≥ egyezs√©g f√©ny√©ben a B√≠r√≥s√°g megk√∂nny√≠ten√© mindk√©t f√©l helyzet√©t, ha elrendeln√© az als√≥ v√≠zl√©pcsŇĎ fel√©p√≠t√©s√©t. Erre a sz√≠vess√©gre azonban a Nemzetk√∂zi B√≠r√≥s√°g nem volt hajland√≥. Ha 1997-ben, a nyom√°sgyakorl√°s dac√°ra sem rendelte el, hogy a nagymarosi v√≠zl√©pcsŇĎt fel kell √©p√≠teni, akkor ilyen d√∂nt√©s 2010-ben sem lenne v√°rhat√≥. A B√≠r√≥s√°g maxim√°lisan elfogadta a Magyarorsz√°g √©rveit arr√≥l, hogy megfosztott√°k a m√©lt√°nyos √©s √©sszerŇĪ v√≠zhaszn√°lati jog√°t√≥l, √©ppen ez√©rt ebben a vonatkoz√°sban is kedvezŇĎ v√°laszt v√°rhatunk a B√≠r√≥s√°gt√≥l.

A tov√°bbl√©p√©s lehetŇĎs√©ge - az Eur√≥pai Uni√≥, mint harmadik f√©l

A Duna 1992. okt√≥ber 23-i elterel√©s√©t k√∂vetŇĎen Magyarorsz√°g t√∂bbsz√∂r is seg√≠ts√©get kapott az Eur√≥pai Uni√≥t√≥l, nevezetesen az Eur√≥pai Bizotts√°gt√≥l a magyar-szlov√°k vita rendez√©se √©rdek√©ben. A h√°gai Nemzetk√∂zi B√≠r√≥s√°g maga is felh√≠vja a figyelmet arra, hogy amennyiben a felek egyes k√©rd√©sekben nem tudn√°nak meg√°llapodni, ig√©nybe vehetik az Eur√≥pai Uni√≥ seg√≠ts√©g√©t. Magyar javaslatra a felek az √≠t√©let v√©grehajt√°s√°r√≥l sz√≥l√≥ t√°rgyal√°sokon is megk√≠s√©relt√©k a v√≠zl√©pcsŇĎ-√ľggyel √∂sszef√ľggŇĎ k√∂z√∂ss√©gi jogi norm√°k azonos√≠t√°s√°t, b√°r term√©szetesen ebben sem jutottak teljesen k√∂z√∂s nevezŇĎre.

Elvileg mind a k√©t f√©l egyet√©rt, hogy az Eur√≥pai Uni√≥ r√©szv√©tel√©t, mint harmadik felet, a jogvita rendez√©s√©ben elfogadj√°k. Ennek ellen√©re Szlov√°kia csak az Eur√≥pai Uni√≥ nagyon alacsony szintŇĪ, szak√©rtŇĎi r√©szv√©tel√©t fogadn√° el. Ennek f√©ny√©ben k√©t uni√≥s tag√°llam vit√°j√°ba a Bizotts√°g egyoldal√ļ magyar k√©r√©sre nehezebben avatkozna be, mint m√°sf√©l √©vtizede.

A tov√°bbl√©p√©s egyed√ľli re√°lis √ļtj√°t az Eur√≥pai B√≠r√≥s√°gnak, mint harmadik f√©lnek a bevon√°sa jelenten√©, amire √©ppen az uni√≥s tags√°gunk ad lehetŇĎs√©get.

Az Eur√≥pai B√≠r√≥s√°gnak, mint harmadik f√©lnek a bevon√°s√°ra √©ppen az uni√≥s tags√°gunk ad lehetŇĎs√©get. Az Eur√≥pai B√≠r√≥s√°g 2006-ban el√≠t√©lte √ćrorsz√°got, mert egy, az √≠r tenger partj√°n brit oldalon √©p√ľlŇĎ, nukle√°ris fŇĪtŇĎanyagokat feldolgoz√≥ √ľzemmel kapcsolatos jogvit√°j√°t Nagy-Britanni√°val nem az Eur√≥pai B√≠r√≥s√°g elŇĎtt, hanem a Nemzetk√∂zi Tengerjogi B√≠r√≥s√°g elŇĎtt k√≠s√©relte meg rendezni. Az Eur√≥pai B√≠r√≥s√°g kritik√°ja arra √©p√ľlt, hogy a jogvit√°ra mind a nemzetk√∂zi, mind a k√∂z√∂ss√©gi jog vonatkozott, √©s ebben az esetben a tag√°llamnak a k√∂z√∂ss√©gi b√≠r√≥s√°got kellett volna v√°lasztania. Ez a megk√∂zel√≠t√©s arra utal, hogy az Eur√≥pai B√≠r√≥s√°g legal√°bbis nem kifog√°soln√°, hogy Magyarorsz√°g ezen b√≠r√≥i f√≥rum elŇĎtt k√≠s√©reln√© meg jogvit√°j√°t rendezni Szlov√°ki√°val. Ha Magyarorsz√°g ezt az elj√°r√°st v√°lasztan√°, az azzal a tov√°bbi elŇĎnnyel j√°rna, hogy ilyen esetben az elj√°r√°s elsŇĎ szakasza az Eur√≥pai Bizotts√°g elŇĎtt zajlik, √≠gy a Bizotts√°g Magyarorsz√°g k√≠v√°ns√°g√°ra, Szlov√°kia elk√©pzel√©seitŇĎl f√ľggetlen√ľl is bekapcsol√≥dhat a jogvita rendez√©s√©be. Ez az Eur√≥pai Uni√≥ tov√°bbi, szakmai szintŇĪ seg√≠ts√©gny√ļjt√°s√°t is eredm√©nyezheti.

A k√∂z√∂ss√©gi jog szerep√©t a Duna elterel√©s√©vel kapcsolatos magyar-szlov√°k jogvit√°ban nem szabad al√°becs√ľlni. Az EU V√≠z Keretir√°nyelv (2000/60/EK ir√°nyelv) a vizek √°llapotroml√°s√°ra vezetŇĎ beruh√°z√°sokat csak abban az esetben engedi meg, ha egy adott projektet a k√∂z√©rdek valamely k√ľl√∂n√∂sen k√©nyszer√≠tŇĎ indoka t√°masztja al√°, illetve nincs a beruh√°z√°snak olyan alternat√≠v√°ja, amely az √©rintett ter√ľlet v√©delm√©t jobban szolg√°ln√°. Az 1992-ben Helsinkiben megk√∂t√∂tt, a hat√°rokat √°tl√©pŇĎ v√≠zfoly√°sok √©s a nemzetk√∂zi tavak v√©delm√©rŇĎl √©s haszn√°lat√°r√≥l sz√≥l√≥ egyezm√©ny is k√∂z√∂ss√©gi jognak sz√°mit az Eur√≥pai B√≠r√≥s√°g joggyakorlata szerint, mert az Eur√≥pai K√∂z√∂ss√©g r√©szese az egyezm√©nynek. Az egyezm√©ny tartalmazza a nemzetk√∂zi v√≠zfoly√°sok m√©lt√°nyos √©s √©sszerŇĪ haszn√°lat√°t, √≠gy ez is az Eur√≥pai Uni√≥ jog√°nak r√©sze. Az elŇĎbbiek alapj√°n meg√°llap√≠that√≥, hogy Magyarorsz√°gnak j√≥ es√©lye lenne, hogy az Eur√≥pai B√≠r√≥s√°g (√©s Bizotts√°g) seg√≠ts√©g√©vel tudja a Duna egyoldal√ļ szlov√°k elterel√©s√©vel kapcsolatos jogvit√°j√°t rendezni.

Budapest, 2010. m√°rcius 15.

Duna Charta